SPARREHOLMS SKOLTRÄDGÅRD
Om projektet
Leaderprojektet syftar till att skapa en skolträdgård för att främja hållbar utveckling och erbjuda nya pedagogiska möjligheter för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Målet med projektet är att genomföra en ny trädgårdsdel i förskolans utemiljö med grönsaker och blommor, samt skapa rum i utemiljön för återhämtning och lärande.
Projektägaren är Sparreholm Utbildning AB och med detta projekt vill de skapa en skolträdgård och integrera odling i undervisningen med hjälp av Jeanette Lindahl som är utbildad trädgårdsmästare. På så sätt vill de skapa en lugn och kreativ miljö, och främja lärande om hållbar utveckling utomhus. Med fokus på att inkludera barn med NPF.
Lokal förankring har säkerställts genom samverkan med barn, personal och vårdnadshavare. Odlingen kommer bland annat att använda ekologiska metoder och material för att minimera negativ miljöpåverkan. Denna satsning förväntas också främja social hållbarhet genom att skapa en inkluderande miljö där alla barn kan delta och lära sig.
Aktiviteter och genomförande
Projektet kommer att involvera olika aktiviteter som inkluderar:
• Insektsinventering och självskattning av barnens upplevelse.
• Ritning och planering av odlingen samt anläggning av odlingsytor både inom och utanför stängsel.
• Byggande av kompost och arbetsbänk för praktiska odlingsarbeten.
• Samarbete med Autism Södermanland för att säkerställa att trädgården blir tillgänglig och attraktiv för barn med NPF.